En dan 6 jam, 6 fara

29.10.2013

Takšen je bil naslov podlista, ki ga je napisal Franc Pirc, novomeški rojak in urednik Dolenjca, v istem časopisu leta 1906. Pri prebiranju podlistka se ne morem izogniti primerjavi z našim Šinijem. Nekaj prav hudomušnih je prebrati v podlistu, kot recimo pri opisu Male Vratnice, »da je na koncu glavnega rova globoka odprtina, s katero se ožje seznaniš, ako nisi previden in ne gledaš pazno pred seboj.« V članku je opis ekskurzije, ki jo je vodil prav Pirc, na kateri so obiskali točno 6 jam. Zgodba se je dogajala na območju Dobrniča oz. v smeri proti Globodolskem polju. Najprej preberemo opis spusta v Malo Vratnico. Pot so nadaljevali do Velike Vratnice, a se v njo niso spuščali. Po opisu kapnikov sklepam, da so se spustili tudi v sosednjo Babjo jamo. A Pirc opozarja: »Ob lepem in sončnem vremenu vas pri vhodu sprejme stari gospod gad, ki navadno tamkaj preživi svoje poletne počitnice. Pa ni preveč siten, celo zelo vljuden zna biti ako prav želiš, umakne se ti s poti – za kratek čas seveda.« Sledil je ogled Koprivniške jame, za katero trdi, da s svojim okrasjem prekaša tudi Postojnsko jamo. Peta jama »Velika Clevška jama«, ki leži levo nad Dolenjim Globodolom je verjetno Slugova jama. Z eno uro dolgim rovom, naj bi bila povezana z »Malo Clevško jamo« (?), ta pa s podzemnim rovom z Lukenjskim gradom. Ajdovska jama na Plešivcu pa je bila tista 6. obiskana jama. Celoten podlist lahko preberete v Dolenjskem krasu 2 iz leta 1987, kjer je bil objavljen prispevek Andreja Hudoklina.

Zakaj omenjam ta podlist Franca Pirca? Ker smo v soboto, 26. oktobra 2013 obiskali območje okrog Dobrniča in presegli številke iz naslova. Nove vrednost so naslednje: štiri ure, 7 jam, ena fara. Pa gremo po vrsti.

Najprej smo želeli raziskati jamo, ki smo ji že dali ime Mala Štampovca. Odpira se na hribu med Artmanjo vasjo in Koriti. Pot nas je peljala mimo brezna Štampovca, ki naj bi bilo globoko 27 m. Dno vhodnega brezna je v globini 8 m in se dobro vidi, kako je prekrito s smetmi. Preverili smo koordinate in posneli nekaj fotografij vhoda.

Na robu Štampovce.

Dno je zasuto z odpadki.

Malo Štampovco smo hitro našli. Žal se poševni rov konča že po 7 m, ker je zasuta z odpadki.

Spust v Malo Štampovco.

Zato smo imeli več uspeha pri dveh jamah Snežičenca. Do njiju pridemo, če se iz Korit odpeljemo po cesti proti jugu, se po 1 km ustavimo ter zavijemo nekaj deset metrov v ravninski gozd. Jami ležita le 20 m narazen, a nista povezani. Domnevam, da gre za udora nad plitvimi prostori, ki so bili v preteklosti poplavljeni s podzemnimi vodami. Na to kaže akumulirana ilovica, ki zapolnjuje dvorane v Veliki Snežičenci. Tu se spustimo 6 m prosto na dno večje a nizke dvorane, iz katere se odcepita dve dvorani. Stropi so precej nizki, kar je posledica akumuliranja poplavne ilovice. Le v večji dvorani se strop dvigne ob razpoki. Dolžina jame je 36 m.

Na dno Velike Snežičence se spustimo prosto.

Dno večje dvorane je prekrito s poplavno ilovico.

Tudi v Malo Snežičenco se lahko spustimo prosto. Dno je višje, kot v sosednji jami, ker je prekrito s podorom. Poplavno ilovico zasledimo v kratkem in padajočem rovu. Nameril sem 12 m poligona.

Na dnu Male Snežičence. Splazimo se levo in desno v nizka rova.

Nadaljujemo naprej proti jugu in v lepem ravninskem gozdu raziščemo Jamo v Senožeti. Za 4 m globoko vhodno stopnjo uporabimo lestvice. Na dnu se odpre 10 m dolga dvorana s strmo padajočim dnom, ki je bilo prekrito z ogromno količino smeti, prevladujejo polivinilaste vreče z organskimi odpadki.

Močno onesnažena Jama na Senožeti.

Vrnili smo se nazaj v Artmanjo vas. V pobočju nasproti vasi obiščemo Jamo v Grandovčevem talu, ki jo je leta 1986 registriral naš Tomaž Bukovec. Gre za le 6 m globoko vodnjakasto brezno. Preverili smo lokacijo ter naredili nekaj posnetkov.

Pri Jami v Grandovčevem talu.

Lučaj stran se odpira ozek vhod v Jurjevo Štampovco. Na dnu 10 m globokega brezna se odpre prav toliko dolga in strmo padajoča dvorana. Tudi tu so tla na debelo prekrita s številnimi polivinilastimi vrečami z neznano vsebino ter številnimi različnimi odpadki. Na dnu pod vhodom se v steni odpre kratek rov, ki se konča z 12 m globokim breznom.

Ozek vhod v Jurjevo Štampovco.

Rezime današnje akcije: raziskali 4 nove jame, raziskali jamo premajhno za registracijo ter preverili lego dveh jam. Sodelovali smo Andrej Hudoklin, Angelca Pajk in Borivoj Ladišić.