Mačkić kamen v BiH [2]

12.7.2012

Jamarski klub Novo mesto v letu 2012 obeležuje 50 let uspešnega delovanja. V okviru praznovanja je bila organizirana odprava v BiH, območje Republike Srbske na Manjači ali natančneje Mačkić kamen. Na tem območju smo bili sicer že preteklo leto, o takratnem dogajanju si več lahko preberete tukaj. Naš gostitelj je bil domačin Vladimir Mačkić iz Sitnice. V svojem nedokončanem objektu nad stenami nam je odstopil prostor za bivanje, načrtovanje in izvedbo akcij med 27. junijem in 1. julijem 2012.

Prepadne stene Mačkić kamna. Foto: Mihael Rukše.

Odprave smo se udeležili Andrej Jaklič, Andrej Alojz Hudnik Zaviršek, Davorin Kacin, Jože Stopar, Tomaž Grdin in Mihael Rukše. Andrej Alojz Hudnik Zaviršek je zaprosil JZS za vozilo od JRS za prevoz udeležencev in opreme na odpravi, gospodar opreme Uroš Mervič pa je pripravil vso potrebno skupno opremo, ki smo jo potrebovali za raziskovanje. Pred odhodom sem kontaktiral še jamarski klub iz Banja Luke, Speleološki klub Gremlin (Luka Kukrić) in Speleološko društvo Ponir (Mirko Vidović). Dogovorili smo se za srečanje in skupno raziskovanje v jami Okruglica.Na cilj smo prispeli okoli 21. ure, ker smo imeli med potjo nekaj postankov - najdaljši je bil v Banja Luki, kjer smo kupili hrano in se srečali z jamarji jamarskih društev Gremlin in Ponir. Kljub pozni uri sta nas pričakala gostitelja Vladimir Mačkić in Đuro Vrtunić, predsednik turističnega društva Sitnica, ki sta nam izrekla dobrodošlico in zaželela prijetno bivanje in uspešno raziskovanje.

Četrtek, 28.06.2012, drugi dan. Ponoči sta se nam pridružila še člana Spleološkega društva Ponir Aleksandru Pegan - Aco in Željko Rogić. Po spoznavanju smo prešli na planiranje akcije v jami Okruglica, pregledali smo načrte, pripravili opremo in se razporedili v dve ekipi. Prvi smo vstopili in opremili jamo: Andrej Jaklič, Andrej Alojz Hudnik Zaviršek, Davorin Kacin, Jože Stopar in Mihael Rukše.

Gremo v akcijo: Andreja nič ne ustavi. Foto: Mihael Rukše.

Za nami sta prišla Aleksandru Pegan - Aco in Željko Rogić, na dno prve dvorane sta dostavila opremo za raziskovanje kaminov. Razdelili smo se v dve skupini: Jože in jaz sva pregledovala in merila vzporedni rov v drugi dvorani, Andrej H., Davor K., in Andrej J. pa so na koncu druge dvorane razširili prehod v nadaljevanje in odstranili nevarne skale, ki so bile na prehodu. Za nas nove, za kolege jamarje iz Ponirja že znane dele. Skupaj s Andrejem Jakličem sva merila, po končanih meritvah smo se vrnili iz jame.

Andrej J. in Davor v vzporednem rovu ob drugi dvorani. Foto: Mihael Rukše.

Širjenje prehoda iz druge dvorane v nove dele jame. Foto: Mihael Rukše.

Zjutraj 29.06.2012 smo ugotovili, da smo iz jame prinesli več blata, kot smo pričakovali. Blatno opremo sta Jože in Davor odpeljala na izvir in jo temeljito oprala. Andreja sta se odpravila v steno, da prideta do velike odprtine v steni, za katero se nahaja vodoravna jama, domačini jo imenujejo Ogledalo. Po vrnitvi iz stene je Andreja Hudnika pičila osa - zaradi alergije na pik, smo nekaj ur preživeli v negotovosti, na srečo se je vse izteklo dobro.

Jamarja iz Ponirja Aleksandru Pegan - Aco in Željko Rogić sta se odpravila v jamo Okruglica nadaljevati raziskovanje in plezanje kaminov. Po vrnitvi iz jame sta povedala, da sta uspela preplezati kamin in opremiti povezavo do tretje dvorane. Proti večeru se nam je pridružil še domačin Vladimir Mačkić z družino, predsednik Ponirja - Mirko Vidović, Gordana Pegan, Aleksandar Petraš, Luka Kukrić iz kluba Gremlin in kolega Bakir Ganić. Kolegi jamarji iz Banja Luke so pripravili večerjo in prijetno vzdušje.

Večerja. Foto: Mihael Rukše.

Tomaž si je našel svoj prostor pot soncem. Foto: Mihael Rukše.

Jutro 30.06.2012 je prineslo še šestega člana naše odprave Tomaža Grdina, ki je zgodaj zjutraj prispel v tabor. Zaradi poznega prihoda smo ga pustili, da spi, vendar je močno sonce poskrbelo, da se nam je kmalu pridružil pri pripravi za obisk in raziskovanje jame. Zjutraj je prišel v tabor tudi Vladimir in izrazil željo, da se nauči plezanja z vrvno tehniko. Znanja željan učenec je hitro napredoval in osvojil osnovno znanje. Pred tem sta Andreja in Jože odšli v steno in nadaljevali opremljanje. Uspeli so opremiti dostop in pregledati nadvse zanimivo jamo Ogledalo.

Tomaž se spušča v drugo dvorano. Foto: Mihael Rukše.

Aleksandar Pegan - Aco, Aleksandar Petraš in Filip Dujaković na prehodu v tretjo  dvorano. Foto: Mihael Rukše.

Andrej Hudnik je po prihodu iz jame lokalnega župnika Boškota Maksimovića v učni steni poučeval in naučil vrvne tehnike. Kolega iz Ponirja Aleksandar Petraš in Aleksander Pegan - Aco sta šla plezat kamin v tretji dvorani. Davor in Tomaž sta odšla v Okruglico, da naredita nekaj fotografij, ki bodo pokazale lepote jame. Po opravljenem hitrem tečaju plezanja sem tudi sam prišel na vrsto, da skupaj s Filipom Dujakovićem odidem v jamo, kjer so naju čakali še neizmerjeni rovi do tretje dvorane. Po opravljenih meritvah sva razopremila vse kamine in prehode in prišla iz jame v jutranjih urah naslednjega dne.

Štirje musketirji na koncu 80 m vertikale. Foto: Tomaž Grdin.

Prva dvorana, velikost in lepota sta izjemni. Foto: Tomaž Grdin.

Nekaj ur spanja in že je močno sonce prekinilo spanje. Jamo je bilo potrebno razopremiti, težke transportke so čakale na vhodnem 80 m breznu. Andrej Hudnik, Luka Kikrić in Aleksandar Pegan – Aco so se spustili v jamo in prinesli opremo. V jami smo dosegli in izmerili globino 120 m, poligona 536 m in pregledali 377 m horizontalnih delov, jama ima še nekaj vprašanj, za prehod se bo treba potruditi s širitvijo le teh. Ob dvanajsti uri smo bili povabljeni na kosilo v Sitnico v gostilno Tri brata, ki je v lasti Milanke Malešević, ob dobri domači hrani in pijači smo se pogovarjali o dogajanju, ki se je odvijalo na odpravi in bili povabljeni, da se ponovno vrnemo in skupaj raziščemo še neodkrite dele in jame v Mačkić kamenu in njeni okolici.

Alien (druga dvorana). Foto: Tomaž Grdin.

Sledilo je slovo od domačinov in jamarjev iz Banja Luke, odpravili smo se na pot domov v Slovenijo.

Skupinska fotografija. Foto: Zorica Mačkić.

Zahvala gostitelju Vladimirju Mačkiću, turističnemu društvu iz Sitnice, ter predsedniku Đuru Vrtuniću in lastnici gostilne Milanki Malešević. Zahvala Jamarski zvezi Slovenije in Reševalni službi Slovenije za izposojo vozila. Zahvala Ostoji Bubnjeviću in Zoranu Dujakoviću, ki sta vzpodbudila naše popotovanje in ponovno raziskovanje v Bosni.

Na odpravi smo preživeli lepe in delavne dni; Vladimir in Zorica Mačkić in sinova Saša, ter Pavle, Boško Maksimović (župnik), Luka Kukrić in Filip Dujaković (Speleološki klub Gremlin), Mirko Vidović, Aleksandar Pegan, Gordana Pegan, Željko Rogić, Aleksandar Petraš (Speleološko društvo Ponir), Bakir Ganić in Dragana (prijatelja jamarjev), Andrej Jaklič, Andrej Alojz Hudnik Zaviršek, Davorin Kacin, Jože Stopar, Tomaž Grdin in Mihael Rukše (Jamarski klub Novo mesto).