Sanitarno čiščenje brezna na Kočevskem Rogu

12.7.2020

Prav na zadnji majski dan letos so se naši jamarji odpravili raziskati nekaj potencialnih jam v okolici Baze 20, za katere so lidarski posnetki nakazali možnost, da so to dejansko kraške jame. Na dnu 14 m globokega brezna, ki se odpira v bližini popolnoma zaraščene vlake, je prvopristopnica doživela rahel šok. Na dnu brezna so bile lobanje in različne človeške kosti. Seveda je o najdbi takoj obvestila pristojne organe, ki so opravili ogled brezna in ugotovili, da so skeleti starejšega datuma in zadevo predali komisiji za reševanje vprašanj prikritih grobišč. Ta se je odločila za urgentno sanitarno čiščenje in iznos skeletov iz površine nasipnega stožca.

Južni del brezna.

Čiščenje brezna smo izvedli v petek, 10. julija 2020, med 7. in 16. uro. Brezno smo opremili z vrvno tehniko in jamarskimi lestvicami. Nad breznom smo postavili pohodni podest iz plohov in ga opremili z varovalno ograjo iz statičnih vrvi.

Pred začetkom del smo opravili foto dokumentacijo brezna, zato sta se ob 8. uri v brezno spustila dva jamarja, po zaključku fotografiranja je jamar-fotograf izplezal iz brezna.

Pogled na dno brezna.

Ob 9. uri sta se v brezno spustila še en jamar in arheolog. Začeli smo pobirali skeletne ostanke in najdbe na površini nasipnega stožca ter pri sledenju skeletom opravili tudi sondaže. Prva je bila na najnižji točki brezna, druga na južnem robu nasipnega stožca.

Najnižja točka pred sondiranjem.

Skeletne ostanke smo zbirali v 100 litrske vreče, v ločene vreče pa najdbe, predvsem ostanke obuval. Občasno smo material okoli kosti pregledali s senzorjem kovin.

Obuvalo.

Skale smo nalagali na najnižjo točko brezna, dokler nismo s sondo ugotovili, da so 1 m pod to točko kosti še vedno prisotne. Zato smo prvotni načrt opustili, da bomo v prihodnje celoten volumen nasipnega stožca premetali in pregledali.

Ob 11:20 uri smo iz brezna izplezali, nova ekipa dveh jamarjev in arheologa se je nato v brezno spustila ob 12. uri, ob 13. uri pa se jim je pridružil še en jamar. Ob 13:30 so s sanitarnim čiščenjem zaključili.

Jamarji smo na vzhodni steni brezna ožino razširili in se spustili v vzporedno 11 m globoko brezno, ki se zaključi ločeno od glavnega brezna. Ob 15. uri smo izplezali iz brezna in do 16. ure pospravili delovišče ter odstranili delovni oder.

O naši akciji je Tomaž Grdin pripravil video, ki je objavljen na FB strani kluba:

https://www.facebook.com/jknovomesto/videos/3243596535755472/, o odkritju pa so pisali tudi nekateri mediji: MMC RTV SLO24UR.COM.